Machinebouw voor de snijbloemenindustrie is bij Havatec een bloeiende business. Het bedrijf levert sorteer-, bos- en handling-machines en groeit daarmee jaar op jaar, getuige de FD Gazellen Award die het in 2018 al voor de zesde keer ontving. Andere mijlpalen vorig jaar waren de verhuizing naar nieuwe, ruimere huisvesting in Nieuw-Vennep en de implementatie van ERP. Dat laatste was hoognodig, want Excel was niet meer toereikend voor de productiebesturing. ‘Met Ridder iQ hebben we het voorraadbeheer nu beter geregeld en krijgen we de data voor een efficiënte capaciteitsplanning.’

Havatec ontwikkelt voor zijn machines zowel de mechanica als de software en de vision. Een voorbeeld is de TulipStar, voor het automatisch sorteren, inspecteren en bossen van tulpen. Die is uitgerust met een zelfontwikkelde x-ray camera voor het herkennen van de tulpenkoppen tussen de bladeren. Deze zomer staat de bouw van een serie van twintig Tulipstars op de rol, meldt manager engineering Johan Immink. Basis voor het succes, en dus de groei, van Havatec is de vernieuwingsdrift en de diepgaande kennis van bloemen, van tulpen en anjers tot lelies en chrysanten.

Motivatie

Zo groeide het bedrijf uit zijn huisvesting en besloot het te verhuizen naar een ruimer pand met een groot, deels geautomatiseerd magazijn. Ook moest er ERP komen. Een eerdere poging daartoe was nog gestrand op gebrek aan intern draagvlak, reden waarom Johan Immink werd aangetrokken als dedicated procesmanager. ‘Ik zag een aantal uitdagingen. Voorraadbeheer was een cruciale motivatie en er waren meer tools voor productiemanagement nodig. Men werkte nog met Excel en Access, er moest een nieuw systeem komen en dat werd ERP.’

Voorraadgedreven

Na een gedegen selectie viel de keuze op Ridder iQ, meldt Immink. ‘Onze producten zijn uniek, onze processen niet. Met meer dan 1.000 klanten in de maakindustrie paste Ridder Data Systems het beste bij ons. We hebben er met hen uitgebreid over gediscussieerd of wij nu een projectgestuurd of een voorraadgedreven bedrijf zijn. Wij hanteren een stuk of tien machineconcepten als standaard, waarop we vanuit klantbehoefte aanpassingen kunnen doorvoeren. Het plaat- en buiswerk bestellen wij telkens klantspecifiek, maar heel veel onderdelen liggen al op voorraad. Voor een klantorder maken we wel een lay-out van de machine, maar hoeven we geen complete engineering te doen. Vincent Veenman, hun sales consultant, heeft ons weten te overtuigen dat we eigenlijk voorraadgedreven werken en dat Ridder iQ daar heel goed bij past.’

Johan Immink

Met Ridder iQ heeft Havatec echt greep op het productieproces.

Johan Immink, Havatec

Blauwdruk

Het begon met een blauwdruk. Immink: ‘Ik had al een inventarisatie gemaakt van de wensen bij onze mensen. Vervolgens heeft de consultant van Ridder vanuit zijn expertise die blauwdruk opgesteld en met alle sleutelfunctionarissen van de verschillende afdelingen doorgesproken. Overigens waren we deze blauwdrukfase ingegaan zonder commitment voor de implementatie af te geven. Als er weer geen draagvlak ontstond, zouden we er niet mee doorgaan. Dat was voor Ridder geen probleem.’

Minder zoeken en vragen

Commitment kwam er wel en Havatec nam samen met Ridder de implementatie voortvarend ter hand. ‘Hun business consultant, Daan van den Born, heeft dat samen met zijn collega Ferry de Graaf strak neergezet. Vorig jaar ging op 29 mei de knop om en kon er voortaan alleen nog via Ridder iQ worden besteld. We zijn elke dag bezig met het optimaliseren van onze processen, want er valt altijd nog wel winst te behalen. Ook al werken we nog niet zo heel lang met ERP, we merken duidelijk de voordelen. Het voorraadbeheer is nu beter georganiseerd, met ERP gekoppeld aan een warehouse management system. We weten wat we op voorraad hebben en hoeven niet meer te zoeken. Ook zien we precies wat er in productie gaande is. Omdat er veel informatie voor de medewerkers is ontsloten, ligt de vraagfrequentie nu veel lager. De oude projecten blijven toegankelijk via de Excel-bestanden en voor de standaardmachineconcepten heeft engineering de stuklijsten overgezet naar een systeem voor productdatamanagement, waarmee Ridder iQ een connectie heeft. Dat was een flinke opschoningsslag.’

Blijven verbeteren

Ook al is Havatec tevreden met Ridder iQ, het bedrijf blijft elke dag op zoek naar verbetering. Immink: ‘Voor het aansturen van de werkvloer gebruiken we de shopfloor-functionaliteit. Daarbij zijn we nu stappen aan het maken op het gebied van capaciteitsplanning voor een aantal machines, waaronder de serie machines van 20 TulipStars. Alle informatie die we nodig hebben voor deze planning is natuurlijk al aanwezig in Ridder iQ, waaronder bijvoorbeeld de urenregistratie, maar we moeten de stap naar een échte capaciteitsplanning nog maken. Maargoed, ik kan nu al gerust zeggen dat Havatec met Ridder iQ écht grip heeft gekregen op het proces.’